Leestijd 2 - 3 min
De Transformatieve school kan inspireren om ‘de basis’ te versterken
Voorwaarde voor betekenisvol onderwijs, is een sterke basis. Die staat voorop en blijft deze koersperiode aandacht en onderhoud vragen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met diversiteit in je klas en school? Hoe benader jij leerlingen die opgroeien tussen botsende codes van thuis, school en ‘straat’? Welke rol spelen digitalisering en burgerschap hierin? Dat vertelt Iliass El Hadioui in een nieuw webinar in de Aloysius Academie.
Iliass El Hadioui
“Geef kinderen en jongeren het vertrouwen dat je er voor hen bent, dan accepteren ze je autoriteit. Blijf verder trouw aan de hogere leerdoelen, niet aan de lesdoelen. Dat is een essentieel verschil”

De Transformatieve School helpt leerlingen en leerkrachten een brug te slaan tussen de culturen van thuis, school en de straat. Is er een mismatch, dan kan het zijn dat leerlingen de switch naar de schoolcultuur niet of onvoldoende maken en dat zij niet ‘klimmen’ op de schoolladder. Hoe dat zit, legt Iliass uit in een webinar dat speciaal voor Aloysius werd opgenomen.

Wat maakt dat leerlingen de stap naar die schoolladder wél zetten en die met succes gaan beklimmen? Daarover gaat de Transformatieve School. Kern van de zaak: hoe verander je de schoolcultuur zodat leerlingen en leerkrachten geloven in hun eigen kunnen?
“Geef kinderen en jongeren het vertrouwen dat je er voor hen bent, dan accepteren ze je autoriteit. Blijf verder trouw aan de hogere leerdoelen, niet aan de lesdoelen. Dat is een essentieel verschil”, vindt Iliass El Hadioui.

Theater

Iliass vergelijkt de schoolorganisatie met een theatervoorstelling. De leraar staat op het podium, de leerlingen (en ouders) zijn het publiek, de schoolleiding en het lerarenteam staan samen achter het podium in de coulissen. Er is ‘transformatief leiderschap’ nodig om te zorgen voor een schoolcultuur waarin docenten op het podium in de klas het beste onderwijs kunnen bieden.

Meer lezen?

‘Switchen en klimmen – over het switchgedrag van leerlingen en de klim op de schoolladder in een grootstedelijke omgeving.’ Dat is de titel van een boekje dat onder redactie van Iliass El Hadioui verscheen, met bijdragen van een aantal andere auteurs. ‘Wat maakt dat leerlingen de stap naar de schoolladder gaan zetten en deze met succes gaan beklimmen? Hoe kijken zij tegen hun houding in de klas aan? Wat verwachten zij van hun docenten?’

Kijk naar het webinar!

Speciaal voor Aloysius nam Iliass een webinar op waarin hij in een half uur uitleg geeft over Switchen en klimmen. Na afloop gaat projectleider koersprojecten Aloysius Wim Nederlof, nog even kort met Iliass in gesprek.

Je vindt het webinar in de Aloysius Academie (via intranet of via academie.aloysiusstichting.nl). Toets 'transformatieve school' in in de zoekbalk en kijken maar!

 

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel

Aloysius Noord en Gesloten Onderwijs

Sectorkantoor Noord                 Sectorkantoor Gesloten

Havinghastraat 17                       Kerkstraat 53
1817 DA  Alkmaar                         7135 JJ  Harreveld
072 511 26 32                                 0544 39 43 20

sb.nh@aloysiusstichting.nl